انواع موتور برق از لحاظ سوخت

۴,۴۲۲ بازديد

یکی از مهمترین نکات در خرید موتور برق توجه به سوخت مصرفی ژنراتور است. در نتیجه بر اساس نوع سوخت مصرفی نیز می توان موتور برق ها را طبقه بندی نمود.

بدون شک، موتور برق بنزینی ، پرکاربردترین نوع ژنراتور برقی محسوب می شود. بنزین به عنوان منبع تأمین انرژی مکانیکی جهت تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ویژه در این نوع دستگاه ها استفاده از آن ها در فضای باز است. زیرا سوخت بنزین موجب تولید گازهای سمی همچون دی اکسید کربن شده که می تواند سبب خفگی شود.

  • موتور برق دیزلی

یکی دیگر از انواع ژنراتور برقی، موتورهای دیزلی هستند. این دستگاه ها حجم و همچنین صدای تولیدی به مراتب بالاتری نسبت به بنزینی دارند. اما از طرفی راندمان و بازدهی بالاتر، در نتیجه قدرت و توان خروجی دستگاه بیشتر خواهد بود. لذا، این نوع دستگاه ها در مواردی که انرژی زیادی نیاز است، مورد بهره برداری قرار می گیرند. صدای تولیدی بالا، سرویس نگهداری مخصوص و دود تولیدی از محدودیت های این نوع موتور به شمار می رود.

این نوع موتور برق ها به نوعی دستگاهی کم مصرف و دوستدار محیط زیست محسوب می شوند. هزینه کم، توان پایین، کم خطربودن و طول عمر بالاتر از جمله ویژگی های برجسته برای خرید موتور برق گازسوز بشمار می رود.

  • موتور برق های دوگانه سوز، دو راه حل برای یک مسئله!

موتور برق های دوگانه از دو منبع سوخت برای تأمین انرژی مکانیکی و تولید برق استفاده می کنند. در نتیجه بسته به شرایط برای تهیه سوخت دو گزینه پیش روی شماست. لذا ژنراتورهای دوگانه سوز می توانند کارایی به مراتب بیشتری داشته باشند. گازسوز بودن به دلیل هزینه کمتر نسبت به سوخت های دیزلی، مقرون به صرفه تر هستند. در دسترس بودن گاز شهری و کپسول های گاز نیز کارایی موتور برق دوگانه سوز را دو چندان می نماید.

در این راستا بسته به سوخت پایه، دو نوع موتور برق دو گانه سوز وجود دارد. به برخی از موتورهای بنزینی به صورت دستی سوخت گاز اضافه می شود. در این حالت هزینه تمام شده کمتر است، اما توان دستگاه کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهد داشت. گروه دیگر نیز موتور برق های پایه دو گانه هستند. در این ژنراتورها سوخت اول گاز مایع یا گاز شهری است و سوخت جایگزین بنزین می باشد. این موتور برق ها، دارای قیمت بالاتر و تقریباً دو برابری نسبت به ژنراتورهای تک سوز بنزینی هستند. اما کارایی و عملکرد بهتری دارند.

مقایسه قیمت و مصرف

از لحاظ کم مصرف بودن موتور برق گازسوز از دو نمونه دیگر مصرف سوخت کمتری دارد. دیزلی یا همان گازوئیلی نیز مصرف کمتری در قیاس با دستگاه بنزینی دارد. در زمینه قیمت نیز ژنراتور گازسوز، دیزلی و بنزینی به ترتیب قیمت بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارند.

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.