روند طراحی و اجرای دیوار سبز چکادبام از صفر تا صد

۱,۵۰۵ بازديد

جهت اجرای دیوار سبز، در مرحله نخست، کارشناس از محل پروژه به صورت رایگان بازدید انجام می دهد و پس از ارائه توضیحات لازم درباره شیوه های اجرایی، با توجه به شرایط محیط، یکی از دو روش اجرای دیوار سبز مدولار و یا کابلی  را به کارفرما پیشنهاد می دهد. با توجه به ابعاد کار و پس از طراحی های مورد نیاز، پیش فاکتور به همراه طرح کاشت در اختیار کارفرما قرار میگیرد.

انواع دیوار سبز به سبک چکادبام

از انواع دیوار سبز مورد استفاده شرکت دیوار سبز چکادبام می توان به سه مدل دیوار سبز کابلی، مدولار (فلاورباکس های دیواری) و مدولار (حجمی) اشاره کرد که جزئیات و خصوصیات هر تیپ در ادامه آورده شده است

دیوار سبز کابلی (روش اکتیو یا فعال)

سیستم دیوار سبز کابلی شامل کابل های روکش دار با ضریب حرارتی بالا، اتصالات مهار کننده و یا اسکوپ استیل، و تجهیزات مکملی مانند فلاور باکس در ابعاد مختلف است و از انواع پوشش های گیاهی رونده با رشد سریع و یا کند می توان در این سیستم استفاده نمود. در سیستم کابلی دیوار سبز، گیاهان رونده پس از کاشته شدن دورن باکس های مخصوص، بر روی شبکه کابل کشی شده بر روی دیوار رشد کرده و به مرور زمان سطح دیوار را به صورت کامل پوشش می دهند. با توجه به قابل اجرا بودن شبکه کابلی در متراژ و طرح دلخواه، تنوع در ابعاد و طرح دیوار از مزیت های اصلی این روش به شمار می رود.

روش اجرای دیوار سبز کابلی

در این روش با توجه به ابعاد دیوار، ردیفی از فلاورباکس ها در راستای طولی فضای مورد نظر تعبیه می شوند. از آنجا که گیاهان رونده و یا ریزشی حداکثر تا 3?5 تا 4 متر ارتفاع رشد می کنند، بنابراین به ازای حداکثر هر 4 متر ارتفاع، از یک ردیف و در هر متر طول یک عدد فلاورباکس، استفاده خواهد شد.

روی دیوار از طریق اسکوپ های فلزی شبکه ای از کابل های استیل ایجاد می گردد. سپس گیاه رونده( یا ریزشی) در داخل فلاورباکس ها کاشته شده و با گذشت زمان و رشد گیاهان دیوار سبز شکل خواهد گرفت. فاصله بین اسکوپ های استیل چکاد بام بین 25 تا 30 سانتیمتر و فواصل کابل های روکش دار بین 17 تا 23 سانتیمتر می باشد.

شرکت چکادبام با طراحی و اجرای سیستم های شبکه ای کابلی گام مهمی در ارتقای سیستم دیوارهای سبز برداشته است. این روش برای دیوارهایی که سطح وسیعی دارند بسیار مناسب است.
برای مشاهده نمونه پروژه های اجرایی گرین وال یا دیوار سبز به روش کابلی کلیک کنید



دیتیل اجرای دیوار سبز کابلی – گرین وال کابلی

دیوار سبز مدولار – مدولار گرین وال

سیستم مدولار دیوار سبز، همانطور که از نامش مشخص است از پانل های پیش ساخته و به صورت مدولار تشکیل شده است. پانل ها بر روی دیوار مورد نظر نصب شده و گیاه داخل هر یک از پانل ها کاشته می شود. در این تیپ دیوار سبز، انتخاب گونه های گیاهی، از نظر سرعت رشد و دوام دارای اهمیت بسیاری می باشد. چرا که در صورت انتخاب گیاه نامناسب به لحاظ رشد و تراکم، اجرای دیوار سبز و زیرسازی ها بیهوده خواهد بود.

روش اجرای دیوار سبز مدولار – روش اجرای گرین وال

در این روش ابتدا با توجه به ابعاد کار، بر روی دیوار شبکه ای از پروفیل آهنی نصب شده و سپس فلاورباکس های پیش ساخته از جنس ورق گالوانیزه و کاملاً ضد زنگ( دارای رنگ پودری- کوره ای) در فواصل مشخص و معینی رو سطح دیوار نصب شده و داخل آن ها لایه های فیلتر و زهکش قرار می گیرد. در این نوع دیوار بر خلاف دیوار سبز کابلی، از گیاهان همیشه سبز و پرتراکم استفاده می شود.

بنابراین در قسمتی که فلاورباکس ها روی دیوار نصب شده اند توسط پوشش گیاهی پوشیده شده و هیچ قسمتی از سطح در معرض دید قرار نمی گیرد. اجرای دیوار سبز به روش مدولار مناسب کلیه فضاها، اعم از تراس ها، لابی و پشت بام و … و به صورت مینیاتوری و در ابعاد کوچک می باشد.
برای مشاهده نمونه پروژه های اجرایی گرین وال یا دیوار سبز به روش مدولار کلیک کنید



دیتیل اجرای دیوار سبز مدولار – گرین وال مدولار

دیوارهای سبز مدولار جعبه ای

دیوارهای سبز مدولار جعبه ای چکادبام، سبک جدیدی از دیوار سبز را خلق نموده است. این نوع از دیوار سبز شامل فلاورباکس هایی می باشد که با روی هم قرارگیری آن ها یک دیوار سبز حجمی مدولار شکل می گیرد. می توان از این دیوارها، در لبه های جان پناه، یا فضاهای که دید مناسبی به فضاهای اطراف ندارند استفاده نمود.

بستر کاشت فضای سبز در دیوار سبز چکادبام

در هر دو روش اجرای دیوار سبز ( کابلی و یا مدولار) در داخل کلیه باکس ها و بسترهای کاشت گیاه، از لایه محافظ خاک و لایه ضد ریشه و همچنین لایه نگهدارنده آب و هوادهی ریشه استفاده میگردد تا علاوه بر ایجاد محیط مناسب برای رشد گیاه، از شسته شدن خاک جلوگیری گردد.
انتخاب گیاهان با توجه به شرایط محیطی( میزان نور محیط، شرایط جوی، باد و …) انجام می پذیرد. به صورت معمول از گیاهان همیشه سبز و گیاهانی که دارای مقاومت بالایی نسبت به شرایط محیطی دارند و نیازمند نگه داری کمتری هستند استفاده می شود.

پوشش گیاهی و آبیاری اتوماتیک دیوار سبز چکادبام

با توجه به ماهیت دیوار سبز( فضای سبز عمودی) و دشواری دسترسی به کلیه گیاهان، استفاده از آبیاری اتوماتیک( به شیوه قطره ای) راه حل مناسبی می باشد. در این روش( با توجه به مقیاس کار ) از یک یا چند منبع آب ( در صورت نیاز پمپ فشار) استفاده خواهد شد. هر منبع به یک دستگاه کنترل برقی مجهز می باشد که مطابق با نوع و حجم گیاهان برنامه آبیاری روزانه و یا ساعتی برای آن تعریف می شود و از طریق لوله کشی و استفاده از نازل در هر بستر کاشت، آبیاری انجام می شود. همچنین با توجه به نوع پوشش گیاهی پیشنهادی استفاده از انواع کود مایع در فصول مختلف حائز اهمیت می باشد.

تاسیسات مورد نیاز دیوار سبز چکادبام

در روش کابلی با توجه به استفاده از فلاورباکس های سینی دار آب اضافی ناشی از آبیاری پس از عبور از لایه های فیلتر و زهکش داخل سینی ها تخلیه شده و به مرور زمان تبخیر میگردد. در روش مدولار، در کف هر یک از باکس ها، منفذی جهت خروج آب تعبیه گردیده و آب اضافه از هر باکس به طبقه پایین منتقل می شود .در نهایت ردیف آخر باکس ها به صورت کامل عایق و آبندی شده و یا از طریق لوله کشی آب اضافی به سمت خروجی هدایت خواهد شد.

قیمت دیوار سبز

عوامل دخیل در کاهش یا افزایش هزینه های اجرای دیوار سبز شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد بستر کاشت گیاه ( استفاده از فلاورباکس و یا پنل های مدولار)

  • سیستم آبیاری اتوماتیک قطره ای (آبیاری هوشمند)

  • پوشش گیاهی

قیمت اجرای دیوار سبز کابلی

جهت محاسبه هزینه دیوار سبز کابلی، نیاز به محاسبه مساحت کابل مصرفی، تعداد اسکوپ استیل، و تعداد فلاورباکس می باشد. هزینه متوسط اجرای دیوار سبز در این روش( شامل اجرای فلاورباکس، کاشت گیاه و آبیاری اتوماتیک) به ازای هر متر مربع حدود 1،200،000 تومان خواهد بود.این روش در دیوارهایی با ابعاد بزرگ مقرون به صرفه خواهد بود و هر چه ابعاد دیوار بزرگتر شود به تناسب از هزینه کاسته خواهد شد. همچنین نوع پوشش گیاهی تأثیر زیادی بر هزینه اجرای دیوار سبز خواهد داشت.

قیمت اجرای دیوار سبز مدولار

جهت برآورد هزینه دیوار سبز عواملی همچون شاسی کشی آهنی ، فلاور باکس دیوار سبز ، نحوه آبیاری و نوع طرح کاشت تاثیر گذار خواهند بود  . در این روش گونه های گیاهی بر قیمت اجرای دیوار سبز بسیار موثر است. به طور معمول اجرای دیوار سبز مدولار در فضاهای داخلی در مقایسه با فضاهای بیرونی به دلیل بالاتر بودن قیمت گیاهان مناسب این محیط، هزینه بالاتری خواهد داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.