نقد و بررسی کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان

۴,۱۸۱ بازديد

در این مقاله با نقد و بررسی کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان اثر میگل آنخل آستوریاس نویسنده آمریکای لاتین با ما همراه باشید. چشم انتظار در خاک رفتگان یک اعتصاب عمومی بزرگ را روایت می‌کند که علیه دیکتاتور گواتمالا و شرکت آمریکایی موز از سر گرفته شده است. کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان را به نوعی می‌توان جلد سوم کتاب سه گانه موز دانست. میگل آنخل آستوریاس با اثرهای خود، به شاهکار ادبیات لاتین تبدیل شد. این نویسنده به واسطه آثار ارزشمندش که ریشه در سنت بومی مردم آمریکای لاتین دارد، موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات شد.

درباره کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان اینگونه می‌توان گفت که مردم بومی و سنتی آمریکای لاتین عقیده دارند، چشم مردگان در خاک در انتظار تحقق عدالت باز می‌ماند و تاز زمانی که عدالت برقرار نشود چشمان خود را نمی‌بندند! همین افسانه مایایی‌ها بهانه متولد شدن این اثر آستوریاس شده است. درباره نویسنده کتاب، میگل آنخل آستوریاس، در نقد و بررسی کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان اینگونه آمده است که هدف او از نوشتن این اثر، این بوده است که مردم ظلم دیده و مبارز را به عنوان قهرمانان اصلی داستان معرفی کند. آستوریاس امروزه به عنوان بزرگ‌ترین نویسنده آمریکای جنوبی شناخته می‌شود.

 از او اثرهایی با نام چشم انتظار در خاک رفتگان، آقای رئیس جمهور و توروتومبو به فارسی ترجمه شده است. توجه داشته باشید که اثر چشم انتظار در خاک رفتگان با عنوان‌های دیگری چون چشمان دفن شدگان و چشمان بازمانده در گور نیز توسط مترجم‌های مختلف چاپ شده است. اما در سال 1398 این اثر از میکل آنخل آستوریاس با عنوان چشم انتظار در خاک رفتگان با ترجمه سروش حبیبی به چاپ رسیده است. برای خرید کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان می‌توانید مستقیما به سایت انتشارات نشر ماهی مراجعه کنید. در سایت نشر ماهی امکان دانلود کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان به صورت pdf نیز وجود دارد.

درباره کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان

چشم انتظار در خاک رفتگان در واقع جلد سوم از کتاب سه گانه موز است. محوریت اصلی کتاب سه گانه موز، نفوذ شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی به آمریکای لاتین است. شرکت آمریکایی «موز» به اندازه‌ای قدرتمند است و در سرتاسر کشور گسترده شده است که هیچ اقدامی نمی‌توان بر علیه آن انجام داد. در کتابه سه گانه موز می‌خوانید که این موضوع منجر به قدرت گرفتن دلال‌ها و خودی‌ها و وضعیت تاسف بار کارگران شده است.

 در نقد و بررسی کتاب چشم انتظار در خاک مردگان خواهید خواند که وضعیت مردم به اندازه‌ای بد شده است که ترجیح می‌دهند به جای اقداماتی برای بهبود اوضاع، به خدمت کردن برای شرکت موز ادامه دهند. هر یک از شخصیت‌ها و شرح داستان‌ها در کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان، مانند یک داستان کوتاه هستند. نقطه مشترک همه این داستان‌ها، شخصیت اصلی آن یعنی تابیوسان است.

تابیوسان با اندیشه‌های انقلابی که در سر دارد، سعی می‌کند مردم را برای رهایی از ظلم متحد کند. تابیوسان تمام عمر خود را با فکر این سپری می‌کنند که اتحاد را به مردم بیاموزد. در تمام طول داستان، شخصیت اصلی داستان می‌کوشد که مردم را برای قیام و دادخواهی فرا بخواند. او معتقد است که اگر در این قیام پیروز شوند، سرخپوستانی که به ناحق کشته شده‌اند، می‌توانند به آرامش برسند و چشم‌های باز مانده‌شان را برای همیشه ببندند. مردم سنتی و بومی آمریکای شمالی معتقد بودند که چشم مردگان در گور، به انتظار تحقق عدالت باز مانده است. اگر به دنبال داستانی هستید که شما را به اندیشه و تفکر راجع‌به مفاهیم عمیقی مانند عدالت وا دارد، خواندن این کتاب را توصیه می‌کنیم.

درباره نویسنده کتاب میگل آنخل آستوریاس

کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان، یکی از برجسته‌ترین آثار میگل آنخل آستوریاس به شمار می‌رود. آستوریاس نویسنده نام آشنای گواتمالایی است که نام او در میان نام نویسندگانی که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده‌اند به چشم می‌خورد. این نویسنده به دلیل دستاوردهای ارزنده ادبی که داشته است این جایزه را در سال 1967 دریافت کرد. اغلب آثار آستوریاس در بازگو کردن سنت‌های مردم بومی آمریکای لاتین ریشه دارد.

پس از خواندن رمان چشم انتظار در خاک رفتگان نیز همبستگی میگل آنخل آستوریاس با صفات ملی و سنت‌های بومی را به خوبی درک خواهید کرد. یکی از صفات ملی و باور عمومی که در سنت دیرینه آمریکای شمالی به چشم می‌خورد، اعتقاد آن‌ها به باز ماندن چشم مردگان در گور است! همین باور دیرینه را آستوریاس به عنوان رمان خود تبدیل کرد.

آستوریاس یکی از خوش ذوق‌ترین شاعران و داستان نویسان آمریکای لاتین بود. بسیاری از صاحب نظران معتقد هستند که شکوفایی آمریکای لاتین، با ورود میگل آنخل آستوریاس به دنیای ادبیات رقم خورد. آستوریاس که در اکتبر 1899 در گواتمالا متولد شده بود، در ژوئن سال 1974 در مادرید چشم از جهان فرو بست. ساختار یک زندگی جدید، افسانه‌های گواتمالا، آقای رئیس جمهور، سه‌گانه موز، بسیار مرتفع و افسانه یک مرد معمولی از آثارهای این نویسنده به شمار می‌روند که از میان آن‌ها تاکنون آقای رئیس جمهور، چشم انتظار در خاک رفتگان و آئینه لیداسال به فارسی ترجمه شده است.

بررسی شیوه نگارش داستان

نحوه روایت میگل آنخل آستوریاس در این کتاب کمی پیچیده است. چراکه راوی داستان در طول داستان تغییر می‌کند. در برخی از نقاط داستان، با جلو رفتن ناگهانی زمان روبه‌رو می‌شوید اما اگر تمرکز کافی بر جریان داستان داشته باشید، می‌توانید تا انتها همراه این جریان باشید. از ویژگی‌های مثبت نقد و بررسی کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان این است که فضای داستان به خوبی پرداخته شده است.

از همین‌رو با وجود روایت متفاوت نویسنده داستان، خواننده می‌تواند نشانه‌ها و موقعیت‌ها را به خوبی در کنار هم قرار دهد و متوجه روند حرکت داستان شود. شما در سرتاسر کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان، فضای رئالیسمی که مخصوص ادبیات لاتین است را مشاهده خواهید کرد. اگر به خواندن ادبیات لاتین علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم حتما اثر میگل آنخل آستوریاس را بخوانید. این رمن با وجود پیروی کردن از نظریه‌های سیاسی، ویژگی‌های منحربه‌فرد ادبیات لاتین را به خوبی به نمایش گذاشته است.

خرید کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان

اگر پس از خواندن نقد و بررسی کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان برای خواندن این داستان ترغیب شده‌اید، می‌توانید آن را از طریق وبسایت نشر ماهی خریداری کنید. انتشارات نشرماهی این کتاب را در سال 1398 با ترجمه سروش حبیبی منشتر کرده است. چشم انتظار در خاک رفتگان در دسته رمان‌‌های بلند قرار می‌گیرد که در 768 صفحه نوشته شده است. برای دانلود کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان به صورت pdf نیز می‌توانید از طریق سایت نشرماهی اقدام کنید.

 

تخته نرد

تکنیک ها و استراتژی های بردن بازی تخته نرد

نکته مهم در بردن بازی تخته نرد این است که پی ببرید تکنیک ها و استراتژی ها چگونه به بهترین نحو در مقابل حریف شما کارساز است. هرچه به عنوان بازیکن تخته نرد تجربه و دانش بیشتری داشته باشید به آسانی متوجه می‌شوید چه راهکاری مفید و ثمربخش است. جهت بهبود بازی تخته نرد خود باید از شناخت قوانین و استراتژی هایی مثل دوبل کردن! نگه داشتن و ضربه زدن به نفع بازی خود استفاده کنید و دانش خود را در جهت بهبود بازی تخته نرد با خواندن مطالب سایت ما و بازی کردن زیاد افزایش دهید.

اولین روش از سه روش حرفه ای برای برنده شدن بازی تخته نرد: بردن!

  • شناخت قوانین بازی تخته نرد

درک قوانین بازی تخته نرد احتمال برد را برای شما افزایش می‌دهد. اگر در بازی تخته نرد مبتدی هستید اطمینان یابید که قوانین را به خوبی میشناسید. (لینک آموزش گام به گام) این میتواند برای شما سودمند باشد و یا اگر قوانین کمی گیج کننده بنظر می رسد سعی کن از مربیان و افراد با تجربه بپرسید و یا با ما در میان بگذارید تا کارشناس های ما شما را راهنمایی نمایند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.