درمان پانیک

۴,۶۹۰ بازديد

 درمان پانیک :

پانیک چیست؟ راه های درمان پانیک چیست؟

پانیک زیر مجموعه طیف اختلال اضطرابی قرار می‌گیرد. از همین جمله این را متوجه می شوید که قطعاً علائم اضطراب را در پانیک می‌بینید خواه علائم شناختی خواه فیزیولوژیکی.

دکتر صاحبی در کتاب مدیریت اضطراب نوشته اگر استرس مدیریت نشود تبدیل به اختلال اضطرابی می‌شود و اگر اختلال اضطرابی درمان نشود تبدیل به فوبیا و در نهایت تبدیل به حملات وحشت زدگی یا پانیک می‌شود.

پانیک ارثی ترین اختلال اضطرابی است. انجمن روانشناسی آمریکا اعلام کرده و از هر ۷۵ نفر یک نفر پانیک دارد. در سنین نوجوانی و جوانی اختلال وحشت زدگی بیشتر دیده می‌شود. پانیک مانند این است که سنسورهای دزدگیر یک ماشین را بیش از حد فعال کرده باشید. این گونه تا هر عابری از کنارش رد می‌شود آژیر می‌کشد.

بهتر است از همین ابتدا این را یاد بگیرید که حمله پانیک با بیماری و اختلال پانیک تفاوت دارد. حمله پانیک یا وحشت زدگی موقتی است در چند دقیقه یا نهایتا یک ساعت تمام می‌شود اما اختلال پانیک به کسی گفته می‌شود که حملات پانیک دارد و علائم این اختلال را داراست و به همین دلیل درمان پانیک امری ضروری است.

شناخت علائم و درمان پانیک

علائم پانیک به طور کلی در دو بعد جسمانی و شناختی خلاصه می شود: تپش قلب، تعریق، لرزش یا احساس تکان خوردن، احساس تنگی نفس، احساس خفگی، درد یا ناراحتی قفسه سینه، تهوع یا ناراحتی شکمی، سرگیجه، گرما یا لرز، احساس سوزن سوزن شدن، در نهایت مسخ واقعیت، ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن ترس از مردن.

برای تشخیص قطعی حداقل باید یک ماه علائم وجود داشته باشد و نتوان آن را با مصرف مواد مخدر و یا بیماری های طبی دیگر مانند پرکاری تیروئید بیماری قلبی و ریوی توجیه کرد.

بنابراین تشخیص پانیک با توجه به علائم آن و تشخیص های افتراقی سخت، امری مهم است؛ چرا که بسیاری از پزشکان آن را بیماری ریوی تلقی می کنند؛ در حالی که چنین نیست و فرد مبتلا به پانیک است.بنابراین در صورت داشتن چنین علائمی بهترین گزینه رفتن پیش روانشناس است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.